christmas tableware setting

כיצד לבחור את מערכת כלי האוכל המושלמת לשולחן החג

כיצד לבחור את מערכת כלי האוכל המושלמת לשולחן החג

נכתב על ידי יוסי מלכה

אז הכנת את הדג החריף של אמא, את הכבד הקצוץ האלמותי ואת עוגת הדבש מהמתכון הסודי המנצח שלך. האם זה ניראה לך מספיק כדי לתת את השואו והאווירה הרצויים? 

מה עם כלי ההגשה? עליהם חשבת?

אופן הלבשת השולחן שלך יקבע את האווירה לכל האירוע ויעצים כל מנת אוכל.

הבה נחשוב על זה רגע: קרה לך פעם שנכנסת לביתו של מישהו או למסעדה ואכלת עם העיניים פלטת רוסטביף משגעת, נוטפת דבש ורצית לבלוע אותה כי היא הוגשה באופן שגורם לריריות הטעם לעבוד שעות נוספות עוד לפני שבכלל טעמת?

 

ברור שכן וזה לא סתם.

יש הבדל בתיאבון שלנו כשאוכל מוגש בצורה מפתה ועשירה לעומת צלחת שזרקת עליה כמה חתיכות בשר.

תמיד צריך להתייחס לאירוח כחגיגה. כשעושים את זה נכון, מעלים את ההגשה לרמת אמנות וכל האירוח מקבל ארומה אחרת ואפילו האוכל יותר טעים.

אני אגלה לך כל מה שצריך לדעת כדי לבחור את כלי ההגשה וכלי האוכל המושלמים שיתאימו לצרכים ולסגנון שלך.   

 

עמידות

ערכות כלי אוכל עשויות מחומרים שונים ובעלי גימור שונה. החומרים הנפוצים ביותר הם זכוכית, חימר (קרמיקה), פורצלן ופלסטיק. בואו נסתכל על כל חומר. 

 

פלסטיק

לא צריך לדבר עליו. הוא ניראה זול, הוא לא אקולוגי ולרוב יהיה לו קשה לתת חווית אירוח ברמה גבוהה.

כלי חרס - קרמיקה - חימר

כלי חרס הם הנפוצים ביותר להגשת אוכל. הם עמידים לאורך זמן, לא רעילים ומתאימים לאוכל, מתנקים בקלות, מעניקים לשולחן מראה יוקרתי וכיף לאכול בהם.

כלי חרס נעשים בגימור חי ללא גלזורה או בגימור מזוגג (עם גלזורה)

כלי אוכל ללא גלזורה יעניקו לרוב מראה טבעי יותר, חי ומחוספס עם המון אופי אבל זה לא תמיד אידיאלי להגשת אוכל נוזלי או עם רטבים. בגימור ללא גלזורה החימר יכול עדיין לספוח אליו נוזלים וההגיינה נפגעת. כלי הגשה ללא גלזורה השרופים בטמפרטורה גבוהה הם אטומים אמנם לנוזל אבל מתאימים יותר להגשת מאכלים יבשים כמו פלטות ירקות, גבינות, לחמים וכיוצר בזה.

 

כלי חרס מזוגגים

שומרים על המראה הטבעי והיוקרתי. כאשר הם שרופים בטמפרטורה גבוהה הם אטומים לחלוטין לנוזלים, ניתן להתמש בהם גם להגשת נוזלים או מאכלים עם רטבים. כאשר הגלזורה איכותית, הם נשטפים בקלות ומתאימים לשימוש במדיח כלים, מיקרוגל ואפילו תנור. כן כן… לא לשכוח שהם נשרפים ל 1220 מעלות כך ש 250 מעלות של תנור זה ממש קטן עליהם.

סט צלחות או סט כלי הגשה מקרמיקה הוא האידיאלי להגשת ארוחה כי יש בו את כל מה שצריך מבחינת עיצוב וגם מבחינת קלות השימוש. אם תבחרו סט כלי אוכל בעבודת יד אז תוסיפו גם הרבה אופי, ייחוד ואמירה אישית ותקחו את ההגשה שלכם לרמה של אמנות.

 

כלי חרס מזוגגים הם מקסימים מכיוון שעדיין ניתן להרגיש קרוב לטבע, אך עם עמידות טובה מאוד. 

 

פורצלן או בשמו העממי - חַרְסִינָה

פורצלן הוא חרס משובח וטהור, הוא נחשב יקר ויוקרתי והוא עלול לפעמים להטעות. הוא נראה עדין ושברירי, לפעמים צלחות פורצלן הן כל כך דקיקות שהן כמעט שקופות אבל זה למעשה חומר חזק ביותר ועמיד לאורך שנים. לא סתם ניתן למצוא בשווקי פשפשים כלי פורצלן שנראים חדשים אבל הם בני יותר ממאה שנה. פורצלן מחזיק שנים, עמיד לשינויים בטמפרטורה, הוא בטוח לשימוש ותמיד הוא נותן מראה יוקרתי ועדין.

 

זכוכית 

כלי אוכל מזכוכית נפוצים מאוד. הטכנולוגיה בזכוכית מאפשרת טקסטורות יפות ומרשימות. היא בטוחה למאכל ויכולה לתת מראה מרשים על השולחן. קשה למצוא כלי אוכל מזכוכית בעבודת יד וכאשר מוצאים כאלה, הם מאוד יקרים ביחס לתוצאה שהם נותנים. כלי זכוכית אינם עמידים בחום גבוה ולא ניתן להכניס אותם לתנור (למעט פיירקס אבל אז המראה מגושם). כלי זכוכית לרוב לא יראו קרובים לטבע ויעניקו מראה טוב אבל לא יוצא דופן. כך שלשולחן חג יוקרתי ומושקע כלי אוכל מקרמיקה או פורצלן זו הבחירה הכי טובה. ללא צל של ספק.


להכניס את הסגנון והאמירה האישית לאירוח:

אחרי שהצד החומרי והטכני טופל, נעבור למה שחשוב באמת: אי עיצוב השולחן  מעיד על האישיות שלך? או איך האישיות והסגנון האישי באים לביטוי גם בהגשה?

 

גווני אדמה

אם הסגנון שלך אלגנטי, טבעי אך מאופק, כלי אוכל מקרמיקה, צלחות, קערות ומגשים מקרמיקה יעשו לך את העבודה. כל שנותר לך זה למצוא אמן קרמיקה שמכין כלי אוכל בסגנון האהוב עליך ששומר על הטבעיות והפראיות של החומר בצורה אלגנטית ומאוזנת. 

צלחות בגווני אדמה, חום,אפרפר או קרם יעניקו רכות לשולחן, יכניסו תחושה שרשית וטבעית ויאפשרו  פרזנטציה מרשימה ביותר של הגשה .  

 

אסתטיקה מודרנית

אם סגנון מודרני מועדף עלייך, הבחירה הטובה ביותר היא ללכת על כתמי צבע בהירים, משולבים בגוונים של אדום, כחול ג'ינס או אפור. אין מה לפחד לשחק עם דפוסים ועיצובים שונים. הטרנד החזק היום הוא הדפסי צבע אמורפיים. כתמי צבע, מריחות צבע ללא דפוס מוכתב מראש יכניסו עניין, חיים וצבע לשולחן.

צלחות, קערות סלט או מגשים בהירים עם נגיעות של צבע נועז יאפשרו שולחן עשיר וצבעוני שלא ייראה כמו קרקס וישאיר את העידון והאלגנטיות הנדרשת לאירוח.

 

גוונים בהירים למראה שולחן קלאסי.

קלאסי תמיד תופס. אם הסגנון האהוב שלך הוא קלאסי עם ארומה וינטג'ית, לא חייבים לקחת את הסט שירשת מסבתא שלך עם הפרחים הורודים והזהב. מספיק לבחור צלחות בהירות בגוונים של לבן ושמנת כדי לקבל שולחן קלאסי, רגוע ועשיר. שילוב של שמנת עם זהב הוא הכי קלאסי ותמיד נותן מראה יוקרתי על זמני וחגיגי לאירוח ולשולחן האוכל.

אם רוצים להוסיף אמירה אישית אפשר לבחור סטים של צלחות עם שוליים א-סימטריים ואז מקבלים קלאסי עם טוויסט קטן שתמיד יעשה חגיגה ללב ולעין.

זהב תמיד מוסיף ומשתלב נפלא עם צלחות חרס. זהב תמיד משדרג את המראה ומשווה לכל שולחן שיק וסטייל מאוד יוקרתיים. החיסרון בזהב הוא שלא ניתן להשתמש במיקרוגל אבל זה זניח לעומת האימפקט הכללי שזהב נותן לאירוח.

חשוב לבחור קרמיקאי שעובד עם חומרי גלם איכותיים ועם זהב אמיתי ולא רק צבע זהב.

 

גוונים כהים שחורים ואפורים זה הכי חזק

אם סגנון קלאסי נקי מדבר אליך אבל בנוסף יש משהו בחיספוס וייחודיות שעושים לך את זה, אין ספק שסט כלי אוכל כהה הוא חובה בבית שלך.

הצבעים הכהים נכנסו מאוד חזק לאירוח גם בבית וגם במסעדות יוקרה ולא בכדי. הצבע הכהה מקפיץ את האוכל. רואים אותו. הוא משמש רקע מושלם להגשה של כל סוגי המאכלים. הוא על זמני, תמיד נראה טוב ואם הצלחות עשויות ברמה גבוהה ובזיגוג דק ועדין זו ללא ספק האפשרות שתעניק הכי הרבה אופי וסטייל גם לשולחן האוכל וגם לאוכל עצמו.

 

שילובים:

סטים של צלחות באותו צבע אך בגדלים שונים זה יפה וקלאסי אבל זה קצת שנות התשעים. לא לפחד לשלב צבעים. צלחת כהה, עם גווני אדמה או גוונים בהירים. צלחות בגוונים שונים מאותו צבע. כל אלה יוסיפו עומק ועניין שאי אפשר להסביר במילים לכל ארוחה משפחתית או אירוח. אפשר לרכוש סטים של כלי אוכל עם שילוב שנבחר מראש ע"י המעצב או פשוט לקנות צלחות בכמה צבעים וכמה גדלים ולשלב ביניהם לבד. אם אתם הולכים על צבעים טבעיים בגווני חום - אפור שחור הם גם תמיד יתאימו ויעניקו תוצאה מושלמת כך שממש אין מה לחשוש. אפשר לקחת השראה לשולחנות משולבים באתר שלי. אני אוהב את זה כל כך וזה תמיד יוצא מרהיב.

 

להתאים את הבחירה לצרכים שלך לאורך זמן

הרגלי האירוח שלך וחיי החברה שלך הם אלה שצריכים להכתיב את הצורך. אם מארחים לשבת או לחג משפחה וחברים אז צריכים סט כלי אוכל ל 6-12 סועדים הכולל 2-3 מנות. אבל מה קורה בשאר ימות השנה? האם באמת צריכים סטים של 3 חלקים ל 12 איש? חשוב לבחור סטים שניתן להשתמש בהם כל השנה ושנותנים מענה רחב גם לצורך כשמארחים אבל שיכולים להיות שימושיים גם ליום יום. הכי טוב זה לבחור סטים המשלבים מספר פונקציות כך שכאשר מארחים, משתמשים בכל הכלים ובשאר ימות השנה ניתן להשתמש כל פעם בחלק לפי הצורך. 

סטים משולבים יתנו את המענה. צלחות גדולות שישמשו בכל השנה עם קערות שתוכלו לאכול בהן סלט או אולי בכלל עריכת שולחן שבה יש רק צלחת אחת אבל בשילוב עם מספר קטן יותר של קערות למרכז שולחן. לפני שקונים חושבים האם באמת צריכים קערת סלט לכל סועד? או שאפשר צלחת או שתיים לכל סועד ואז כלי הגשה למרכז שולחן. בקערות תמיד עדיף ללכת על גודל בינוני. קוטר של 18-20 ס"מ הוא אידיאלי. 

ניתן להכיל בו כמות גדולה. באירוח זה ישמש לשים מספר סלטים במרכז השולחן ובשאר השנה יהיה מושלם לדגני בוקר, פסטה או סלט. חבל להוציא כסף על כלי אוכל שישבו בארון וישמשו אותך אחת לשנה. עדיף ללכת על סטים של כלי אוכל שנותנים פתרון כולל ולחשוב כמה מכל סוג באמת צריכים. סט כלי אוכל נכון יכלול בכמות שונה את הפריטים הבאים:

  • צלחת מנה ראשונה / סלט - רק אם אתם מגישים כזאת
  • צלחת מנה עיקרית - חובה לפי מספר הסועדים
  • צלחת קינוח 
  • ספל - אפשר למצוא ספלים נמוכים שיכולים לשמש בשאר השנה כקעריות למתאבנים
  • קערות בינוניות - מספר קערות למרכז שולחן קטן ממספר הסועדים. בשאר השנה כקערה לשימוש יום יומי לסלט אישי או פסטה
  • אגרטל - פריט חובה. אין מה לעשות. שולחן בלי פרחים תמיד יהיה אנמי יותר.

 

לקנות קצת מכל דבר ולשלב ייתן מענה רחב וחסכוני לצרכים, יפנה מקום בארון ויהיה חסכוני לאורך זמן. עדיף סט טוב אחד שימושי כל הזמן מאלף סטים שתופסים מקום ואף פעם לא משתמשים בהם חוץ מבחג.

תמיד יש לקחת בחשבון את מי מארחים  ואיזה סוג שולחן רוצים לעצב. שוב, כל זה חוזר לסידור השולחן שהוא הלב בכל במפגש חברתי.

 

לחשוב מחוץ לקופסה

בים של אפשרויות, החיפוש אחר מערכות כלי אוכל לארוחת ערב בעבודת יד מסתכם בכך: 

לא לפחד לערבב ולהתאים. אספו מגוון של צלחות לארוחת ערב וסלט וערבבו את כולם יחד בפעם הבאה שתארחו. גם בזה עדיף לחשוב מחוץ לקופסה.   

זה השולחן שלך; זה הביטוי שלך; זה החג שלך. תביע את האמירה האישית שלך. אם בחרתם היטב, החברים והמשפחה שלכם יריעו לכם על החוויה המושלמת שהענקתם. 

 

ערכת כלי האוכל הטובה ביותר עבורך

בסופו של דבר, ערכת כלי האוכל הטובה ביותר בעבודת יד עבורך תגיד משהו עליך. היו מאופקים בגוונים. לאחר מכן, אפשר תמיד להוסיף צבע עם סידורי הפרחים שלך או כלי הזכוכית או המפיות. 

העניין הוא: להיות אתה. 

אם אתם כבר בשלים ומוכנים להשקיע בסט מושלם בעבודת יד, אני מזמין אתכם לעיין ביצירות היוקרה והמיוחדות שאני יוצר. 

כאן ביום יום קרמיקה של יוסי מלכה , כל יצירה יוצרת חוויית אוכל פנטסטית המכבדת אוכל ומציגה אותו כיצירת האמנות שלך. 

אמנות אינה רק מה שתלוי על הקיר. ספרו סיפור כשאתם מתכנסים סביב השולחן לארוחה משפחתית והפכו את זה לאירוע משמח ומשמעותי. 

חזור לNews